Teatterimuseo

Taiteilijatapaamisessa 18.5. Christina Indrenius-Zalewski

03.05.2019

Kevätkauden taiteilijatapaamisten sarjamme päättää upea ja valovoimainen näyttelijä Christina Indrenius-Zalewski, joka juhli 80-vuotisjuhliaan viime marraskuussa. Häntä haastattelee museonjohtaja Raija-Liisa Seilo. Taiteiijatapaaminen järjestetään kansainvälisenä museopäivänä 18.5., minkä takia sinne on ilmainen sisäänpääsy.

Christina Indrenius-Zalewskin teatteriura alkoi Svenska Teaternin oppilaskoulusta 1960-luvun alussa, mitä ennen hän oli opiskellut kirjallisuutta Helsingin yliopistossa ja ranskaa ja kirjallisuutta Sveitsissä Lausannessa. Teatteri vei kuitenkin voiton. Valmistuttuaan SvT:n oppilaskoulusta 1963 Indrenius-Zalewski työskenteli muutamia vuosia Wasa Teaternissa ja Åbo Svenska Teaternissa, mutta palasi Helsinkiin saatuaan kiinnityksen Svenska Teateriin vuonna 1969. Svenskanista tuli hänen pitkäaikaisin työnantajansa, sillä hän jäi eläkkeelle samasta talosta vuonna 2001.

Teatterivuosiensa aikana Indrenius-Zalewski on tehnyt kymmeniä erilaisia rooleja: markiisitar de Sade samannimisessä näytelmässä, Ranevskaja Körsbärsträdgårdenissa, Maria Callas Master Class -näytelmässä, vain muutaman mainitaksemme. Eläkkeelle jäämisensä jälkeenkin hän on Svenskanin näyttämölle noussut, esimerkiksi Charlottena Ingmar Bergmanin Höstsonatenissa 2007.

Svenska Teaternin ja muissa teattereissa Suomessa ja Ruotsissa tehtyjen vierailujen lisäksi Christina Indrenius-Zalewski on työskennellyt televisiossa ja elokuvissa. Viimeisin elokuvarooli oli ruotsalaisessa trillerissä vuonna 2016.

Taiteilijatapaamisessa Christina Indrenius-Zalewski
Lauantaina 18.5.2019 klo 13–14.30

Kansainvälisen museopäivän kunniaksi ilmainen sisäänpääsy!