Teatterimuseo

Birgitta Ulfsson ei astu enää näyttämölle

10.10.2017

Birgitta Ulfsson, joka otti haltuunsa suuren ja pienen näyttämön, jonka karisma, viisaus ja näkemys vakuutti jokaisen katsojan ja kuulijan kahdeksalla eri vuosikymmenellä, on poissa.

Teatterimuseon taiteilijatapaamisessa vuosi sitten hän – muistellessaan muun muassa rooliaan Hemulin tätinä kaikkien aikojen ensimmäisessä muumidramatisoinnissa Mumintrollet och kometen Svenska Teaternissa 1949 – elävästi kertoi, kaikkien riemuksi myös konkreettisesti esitti, mistä kaikki alkoi ja miten Tove Janssonin ja hänen polkunsa kohtasivat vuosien mittaan.

Hänen energiansa oli ehtymätön, heittäytymisensä riemastuttavaa ja kokemuksia pitkän taiteilijauran varrelta kuunteli haltioitunut ja keskittynyt kuulijakunta. Toivoimme hänen saapuvan luoksemme vielä monta kertaa, jatkavan siitä, mihin jäimme.

Ihan ajattelemassamme muodossa niin ei käy, näyttämöllemme hän ei enää nouse, mutta tännekin, Teatterimuseoon, osanen hänestä jäi. Ilman näyttelijöitä ei syntyisi elämänmittaisia muistoja.

Teatterimuseo kiittää ja muistaa.