Käpälät pystyyn! sai ensi-iltansa Teatterimuseossa

11.10.2017

Teatterimuseossa sai sunnuntaina ensi-iltansa esitys Käpälät pystyyn! Esitys on museon omaa tuotantoa ja täydentää juhlapalvelumme ohjelmatarjontaa.

Käpälät pystyyn! on koko perheen dekkaritarina, joka henkii menneen ajan glamouria ja yllätyksellisiä henkilöhahmoja. Kun neiti Bluefeatherin helminauha katoaa, on komisarion Brownin aika astua näyttämölle. Höyhenet ja turkit pölisevät, ennen kuin selviää, kenen käpälät nousevat pystyyn.

Esitys on saanut inspiraationsa vanhan ajan salapoliisitarinoista ja menneiden vuosikymmenten tunnelmaa henkivistä kuunnelmista. Sen nukke-, naamio- ja ihmishahmot ovat saaneet alkunsa Teatterimuseon pukuvaraston kätköistä. Esityksessä museon naamiot, puvut ja nuket heräävät uuteen elämään dekkariseikkailun värikkäinä hahmoina ja esityksen taustalla pyörii kuunnelmanomainen taustanauha.

"Esityksen suunnittelu alkoi keväällä 2017, kun kokosimme Teatterimuseon käyttökokoelmista meitä esiintyjinä inspiroivia pukuja ja rekvisiittaa", muistelevat Annamari Ahonen ja Julia Gauffin. "Pukujen kautta esityksen hahmot ja miljöö heräsivät eloon ja tarina alkoi muodostua niiden ympärille. Halusimme myös, että esitys sopisi tunnelmaltaan ja estetiikaltaan Teatterimuseon Arkadia-näyttämölle, olisi juuri sinne tehty."

Tvistiä klassiseen tarinaan tuovat henkilöhahmot, muiden muassa viulua soittava mustekala ja tarkkanäköinen papukaija. Hahmoista jokaisella on omat merkillisyytensä ja heikkoutensa, joiden kanssa he kamppailevat. Mutta voivatko toisten oudoksumat ominaisuudet ollakin juuri niitä, jotka tekevät meistä sen, keitä olemme?

Käpälät pystyyn! sopii kaikenikäisille katsojille. Parhaiten se sopii yli viisivuotiaille, mutta ensimmäisissä esityksissä myös nuoremmat katsojat seurasivat esitystä mielenkiinnolla. Tilausesitysten tiedustelut juhlapalvelun kautta.

Katsojien kommentteja esityksestä:

"Hauska ja sopivan jännittävä." -Tyttö 5v

"Parasta oli se kun kettu pidätettiin" -Poika 7v

"Sopii myös kuusikymppisille." -Nainen yli 60v

"Laadukkaasti toteutettu" -Perheen äiti

"Saitte kyllä vaikeimman yleisön, ja onnistuitte loistavasti. Perheemme 1,5, 3 ja 5-vuotiaat seurasivat koko puolituntisen hiljaa paikoillaan" -Kolmen pojan äiti

"Hauska ja jännä, just sopivan mittainen" -Lapsikatsojat 9–12v

Käsikirjoitus ja esityskonsepti: Annamari Ahonen ja Julia Gauffin
Näyttelijät: Annamari Ahonen ja Julia Gauffin
Ääninäyttelijät taustanauhalla: Annamari Ahonen, Mari Ala-Nikkola, Iiris Autio, Julia Gauffin, Miikka Junnila, Teemu Kekäläinen, Milla Kortemaa, Manu Paavilainen
Valosuunnittelu: Manu Paavilainen
Nukke- ja naamiokonsultti: Tytti Marttila
Puvut, naamiot ja rekvisiitta: Teatterimuseon käyttökokoelma, joka on saatu lahjoituksena eri teattereista.
Tuotanto: Teatterimuseo 2017

Käpälät pystyyn 2