Taiteilijatapaamisessa 7.4. Riitta Pohjola-Skarp

22.03.2018

Shakespearesta Kiveen

Huhtikuun taiteilijatapaamisen vieras on dramaturgi, draamantutkija Riitta Pohjola-Skarp. Häntä haastattelee näytelmäkirjailija, ohjaaja Vesa Tapio Valo. Tapaamisessa keskustellaan kahdesta kirjallisuuden suurmiehestä, Aleksis Kivestä ja William Shakespearesta, joihin kumpikin keskustelijoista on perehtynyt. Pohjola-Skarp ja Valo pohtivat millaisia yhteyksiä Kiven teksteillä on Shakespearen tuotantoon ja miten Shakespeare vaikutti Aleksis Kiveen. Erityisesti paneudutaan Kiven Karkurit-teokseen.

Tilaisuudessa julkistetaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran julkaisema Karkurien kriittinen editio, jonka päätoimittaja Riitta Pohjola-Skarp on. Karkurit-editiota ja Aleksis Kivi -editioiden sarjaa esittelee kirjallisuudentutkija Sakari Katajamäki. Karkurit-editio on myynnissä tilaisuuden ajan museokaupassa edulliseen juhlahintaan.

Riitta Pohjola-Skarp on tehnyt pitkän uran dramaturgina Näytelmäkulmassa, josta hän siirtyi pariksi vuodeksi Tampereen yliopistoon teatterin ja draamantutkimukseen yliopistonlehtoriksi ja professoriksi. Eläkkeelle jäätyään on ollut Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa Aleksis Kiven kriittisten editioiden toimituskunnassa. Riitta Pohjola-Skarp on erikoistunut saksalaiseen kirjallisuuteen, erityisesti Georg Büchneriin. Hyppäystä Büchneristä Aleksis Kiveen helpotti näiden kirjailijoiden yhteinen innoituksen lähde, Shakespeare. Toimittamassaan Aleksis Kiven Karkurit-näytelmän kriittisessä editiossa Pohjola-Skarp käsittelee näytelmän suhdetta Shakespearen Romeoon ja Juliaan.

Vesa Tapio Valo on teatterin kansainvälinen monitoimija, joka on työskennellyt Suomen lisäksi pitkään mm. Saksassa. Hän on valmistunut dramaturgiksi Teatterikorkeakoulusta ja työskennellyt uransa aikana ohjaajana, näytelmäkirjailijana, teatterinjohtajana ja taiteellisena neuvonantajana. Aleksis Kiven tuotannosta nousee esiin erityisesti hänen tanssillis-draamallinen sovituksensa Seitsemästä veljeksestä.

Tilaisuuden järjestävät Teatterimuseo, Aleksis Kiven Seura ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Taiteilijatapaamisessa Riitta Pohjola-Skarp, haastattelijana Vesa Tapio Valo
Lauantaina 7.4. klo 13–14.30
Pääsylipun hinnalla, myös Museokortilla.

Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki
Liput 10/5 €, Museokortti käy