Tammikuu: Maggie Gripenbergin muistikirjat
Maggie Gripenberg (11.6.1881–28.7.1976) oli suomalainen tanssija, koreografi ja tanssinopettaja. Hän opiskeli Euroopassa 1900-luvun alkuvuosina ja piti ensimmäisen tanssinäytöksensä Suomessa vuonna 1911. Gripenberg tunnetaan erityisesti suomalaisen taidetanssin uudistajana. Hän opetti aina 1950-luvulle asti ja hänen vaikutuksensa näkyi edelleen 1960-luvun modernin tanssin tekijöissä. Gripenbergille myönnettiin Pro Finlandia vuonna 1951.
Tärkeitä esikuvia Maggie Gripenbergille olivat yhdysvalalainen Isadora Duncan ja sveitsiläinen Émile Jaques-Dalcroze. Ensinmainittu oli vapaan, plastillisen tanssin kehittäjä. Jaques-Dalcroze puolestaan oli musiikkipedagogi, säveltäjä ja rytmiikkaopetuksen uranuurtaja ja liikuntarytmiikan opetusmetodi eurytmiikan kehittäjä. Gripenberg opiskeli Jaques-Dalcrozen rytmiikkakoulussa 1910-luvulla ja rytmiikka oli merkittävässä osassa myös Gripenbergin omassa opetustyössä.
Keräämiensä vaikutteiden pohjalta Gripenberg kehitti oman uuden modernin tanssityylin. Se oli vapaampaa, kuin baletti. Tanssijat tanssivat paljain jaloin. Mukana koreografioissa oli mm. rytmisoittimia ja vanteita.
Valokiilassa-palstan kuukauden esineenä ovat Maggie Gripenbergin muistikirjat, jotka kuuluvat hänen Teatterimuseon arkistossa säilytettävään henkilöarkistoonsa. Muistikirjoja on useita ja niihin Gripenberg on kirjannut muun muassa oppituntien tuntisuunnitelmia, hahmotellut rytmejä, koreografioita ja luonnostellut tanssipukuja ja näyttämökuvia. Sivuilla on paljon rytmimerkintöjä ja ilmeikkäitä tikku-ukkopiirroksia tanssiasennoista ja ryhmittymistä.
Tälle päiväämättömän muistikirjan aukeamalle Maggie Gripenberg on luonnostellut tanssijoiden sijoittumista näyttämölle. Kuvista näkyy myös lavastuksen ja pukujen hahmotelmaa. Kuvia ei ole nimetty, joten emme tiedä mihin teokseen ne liittyvät, mutta yhteneväisyyttä löytyy ainakin alla olevaan kuvaan Orjat-teoksesta vuodelta 1929.
Tanssijoiden liikekieli ja asennon intensiteetti välittyvät hämmästyttävällä tavalla Maggie Gripenbergin tikku-ukkopiirroksista. Muistikirjojen sisältämät taidokkaat piirrokset ja luonnokset eivät yllätä, pitihän hänestä tulla alun alkaen taidemaalari. Ennen tanssiopintojaan hän opiskeli taidetta Ateneumin taidekoulussa, Dresdenissä ja Pariisissa.
Paitsi omassa vapaan tanssin koulussaan Gripenberg opetti myös Helsingin Musiikkiopistossa, Sibelius-Akatemiassa ja suomen- ja ruotsinkielisissä teatterikouluissa. Hän kirjoitti muistikirjoihinsa tarkkoja suunnitelmia oppitunneistaan. Tähän muistikirjaansa hän on kirjannut ylös Suomen Kansallisteatterin oppilaskoulun tanssituntisuunnitelmia.
Maggie Gripenberg yhdisti koreografioissaan kiinnostuksensa kohteet, rytmin ja liikkeen. Hän antoi tanssijoille tamburiineja ja muita rytmisoittimia. Alla on aukeama vuoden 1932 muistikirjasta. Rytmit ja liikkeet on kirjattu niin tarkkaan ylös, että tuntien harjoitukset voi helposti kuvitella mielessään. Rytmisoittimiin liittyy myös yksi Gripenbergiin kansainvälisesti tunnetuimmista töistä, mutta siitä kerromme lisää ensi kuussa!
Kuvat:
Maggie Gripenberg tanssii, kuvausaika n. 1917. Kuvaaja ei tiedossa.
Orjat (myöhemmin Orjuus), kuvaaja Helander.
Kuvat ja muistikirjat Teatterimuseon arkisto.