Teatermuseet

Teatermuseets kulturfaddeskapet startar i maj!

13.04.2022

Teatermuseet är kulturfadder till Helsingforsbebisar födda 2022 tillsammans med fem andra kulturaktörer. Museets fadderskapet startar i maj! Tillsammans med våra grannar Hotell- och restaurangmuseet och Finlands fotografiska museum anordnar vi fem Museimåndagar för babisar för våra fadderbarn.

Teatermuseets program på Museimåndagar omfattar Makeasti oravainen -föreställningar, som kan ta emot 15 fadderbarn och vuxna åt gången. Mer detaljerade speltider finns på tjänsten Kulturens fadderbarn, där bokning av platser också sker.

MAKEASTI ORAVAINEN

Makeasti oravainen är en ordlös teaterföreställning där babyn och en vuxen “gungar” tillsammans i ekorrens bo i granens krona. I ekorrens bo är det lungt, tryggt och bekvämt att vara. Utgångspunkten för föreställningen är Ekorrens sång -dikten av Aleksis Kivi.

Föreställningen är en vilostund där både babyn och den vuxna kan slappna av och uppleva saker tillsammans. Den leder deltagaren till ekorrens varma bo där man kan observera världens händelser. I föreställningen får man följa efter ekorrens sysslor och dagens gång. Årstiderna ändras, men ekorren fortsätter sitt fridfulla liv med sysslor och lek.

Verkets ljudvärld bygger på två körers olika tolkningar av Aleksis Kivis dikt, Ekorrens sång, samt på naturens ljud: vindens och havets brus, regnets smattrande, lövens prasslande i vinden, älvornas steg i skogen.

Längd: circa 30 minuter

**

Alla barn i Helsingfors som är födda 2020 och därefter har en egen kulturfadder.
Kulturfaddern bjuder in barnet till minst två evenemang per år. Evenemangen planeras så att de passar barnets utvecklingsnivå, och de stöder hela familjens välmående. Om barnet bor i Helsingfors och är fött 2020 eller därefter kan du anmäla hen till fadderbarn på adressen kummilapset.hel.fi.

Kulturfaddern bestäms enligt barnets födelseår. Det finns över 30 konst- och kulturaktörer. Fadderskapet fortsätter tills barnet börjar skolan. Kulturfaddrarna för Helsingforsbebisar som föds 2022 förutom Teatermuseet är Cirko – centrumet för nycirkus, Hotell- och restaurangmuseet, Dansens hus Helsingfors, Finlands fotografiska museum och Dansteatern Hurjaruuth. Evenemangen är avgiftsfria för familjerna. Tjänsten Kulturens fadderbarn administreras av Helsingfors kultur- och fritidssektor och stöds av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.