Suunnitteluprosessi

Pukusuunnittelu

Pukuluonnoksia tehdessään Ojamaa ei piirtänyt pelkkää vaatetta vaan henkilökuvan. Hän saattoi kerätä luonnoksen ympärille myös tekstin muodossa tietoa henkilöstä, luoda hahmoille henkilöhistorian. Nämä olivat kuitenkin aina vain ideoita, joiden tavoite oli synnyttää keskustelua ohjaajan ja näyttelijöiden kanssa. Ojamaa itse korosti että kyse oli vain ehdotuksesta. Hän piti tärkeänä keskustelua hahmosta näyttelijän kanssa ja oli valmis muutoksiin jos näyttelijä ei kokenut hahmon vaatteita omikseen.

Ompelimon työpiirros, Lokki, Jyväskylän kaupunginteatteri 1977

”Pukusuunnittelijan ja näyttelijän välillä on hyvin intiimi suhde. Näyttelijä on kuitenkin A ja O.”
                                                                                                                          Fondi, teatterimuseon vuosikirja 4, 1991

Ojamaa loi pukuluonnoksiin tietyn yleisilmeen, jonka pohjalta yksittäisten henkilöhahmojen lopulliset puvut löytyivät kokeilemalla yhdessä näyttelijöiden kanssa:

Pukusuunnittelu

”Minusta parhain tapa edetä puvustuksen kanssa on konkreettisesti kokeilla eri vaatteita näyttelijöiden kanssa, tehdyn kokonaissuunnitelman pohjalta.”
                                                                                                      Työpäiväkirja Luokan vihollinen 1983

Ojamaa korosti puheissaan ompelimon ja lavastamon työn tärkeyttä sekä yhteistyötä toteuttavan henkilöstön kanssa. Pukusuunnittelijan työhön kuuluvat ompelimon ohjeistaminen ja materiaalivalinnat. Ojamaalla oli erityinen taito saada toteuttava henkilöstö innostumaan projektista.

”Kaiken työn takana on sata kättä ja satatuhatta pistoa.”
                                                                                           Teatteri 1/2009