Antonius Shakespeare: Antonius ja Cleopatra Suomalainen Maaseututeatteri (1905)
Hamlet Shakespeare: Hamlet Suomalainen Maaseututeatteri (1908)
Iloinen leski Suomalainen Maaseututeatteri (1909)
J.J. Wecksell: Daniel Hjort Tampereen Työväen Teatteri (1914)
|
Kosti Elo
Hyvää päivää ja tervetuloa valtakuntaani, Tampereen Työväen Teatteriin. Olen Kosti Elo
alkuperäiseltä nimeltäni Konstantin Eklund. Synnyin Ruovedellä 1.4.1873. Olen elänyt elämäni vain
taiteelle. Olen pysynyt poikamiehenä, minun perheeni on ollut teatteri näyttelijöineen. Tosin
harjoitin räätälin ammattia, kuten isänikin, ennekuin antauduin näyttämön palvelukseen.
Ensimmäisen kosketukseni teatteriin sain 15-vuotiaana Tampereella kun näin Suomalaisen Teatterin
esittämänä Gustaf von Numersin historiallisen draaman ”Eerikki Puke, Korsholman herra”.
Siitä asti teatteri on ollut ainoa intohimoni. Halusin teatteriin. Liityin Työväenyhdistyksen
sekakuoroon ja räätälien ammattiosaston huvitoimikuntaan. Ensimmäisiä roolejani oli ylioppilas
laulunäytelmässä ”Leimun rannalla”. Minulla oli valtava ramppikuume ja pystyn menemään
näyttämölle ainoastaan toverini tarjoaman punssipaukun tukemana. Eihän se kovin hyvin mennyt.
Esitin roolini liian vauhdikkaasti ja pöydät ja kulissit kaatuilivat. Vuonna 1894 pääsin
paikkamaan, Tampereen työväenyhdistyksen esityksessä, pääosan Ede Ziglietin romanttisessa
laulunäytelmässä ”Mustalainen”. Tästä Mustalais-Petin–roolista tuli minulle
tärkeä ja rakas. Esitin sitä useita kertoja, viimeisen kerran 40-vuotistaitelijajuhlassani vuonna
1937.
Olisin halunnut päästä Suomalaiseen Teatteriin Helsinkiin näyttelijäksi, mutta minua ei otettu
sinne. Tohtori Bergbomin mielestä olin lahjakas, mutta minun kouluttamisen olisi vienyt liikaa
teatterin voimavaroja. Sain kuitenkin opetusta näyttämöä varten Suomalaisen Teatterin näyttelijältä
Axel Ahlbergilta. Varsinainen teatterikouluni kävin päästyäni ensin vuonna 1897 mukaan Suomalaisen
Kansanteatterin kiertueille ja vuonna 1899 sain kiinnityksen Suomalaiseen Maaseututeatteriin.
Siellä pääsin näyttelemään harjaantuneiden teatteritaiteilijoiden kanssa. Maaseututeatterin
kotipaikka oli Viipuri, mutta se kiersi jatkuvasti eri puolilla Suomea esiintymässä. Kuuluin
teatterin henkilökuntaa pari kymmentä vuotta ja sain työskennellä monien merkittävien taitelijoiden
kanssa. Vastanäyttelijöinäni oli monia sen ajan kuuluisuuksia kuten Aurora Aspegren, Hilda
Pihlajamäki, Tilda Vuori sekä Aapo Pihlajamäki.
Tuohon aikaan tein myös ensimmäisen ulkomaanmatkani kävin Berliinissä 1902. Tämän jälkeen otin
tavakseni käydä Keski-Euroopassa ja Neuvostoliitossa tutustumassa teatteriin. Näiltä matkoilta sain
paljon vaikutteita joita sovelsin omassa työssäni.
Minut kutsuttiin Tampereen Työväen Teatterin johtajaksi vuonna 1919 ja olinkin sen johtajana
vuoteen 1940 saakka. Järjestin teatterissa paljon koulutusta, koska tiedän kuinka tärkeää ja
tarpeellista koulutus on. Pyrin myös luomaan henkilökunnan keskuudessa vahvaa me-henkeä, jotta
henkilökunta jaksaisi työskennellä ja taiteellinen taso nousisi. Minun aikanani aluksi
harrastajista koostunut teatteri vakiintui ammattiteatteriksi muiden teattereiden rinnalle.
Kansalaissodan jälkeen 1920-luvulla kaikki tarvitsivat mielen virkistystä. Päätin ottaa
ohjelmistoon operetteja, ”arjen unohdusta” ja ”kaunista turhuutta”.
Esiinnyin itsekin mielelläni opereteissa, lauloin ja tanssin. Kokoajan ohjelmistossa oli myös
vakavampia näytelmiä.
1920-luku oli minulle tärkeää aikaa. Tutustuin Berliinissä Max Reinhardtin ja Otto Brahmin
moderneihin ohjauksiin. Toin heidän esityksistään saamiani vaikutteita, esityyliä ja ajattelua
Suomeen. Luultavasti yksi merkittävimpiä ohjauksiani on ollut Ernst Tollerin Koneittenmurskaajat
1923. Tästä alkoi meillä Tampereen Työväen Teatterissa ekspressionistinen kausi. Luovuimme
pelkästään naturalistis-realistisesta näyttämöilmaisusta.
Koko johtajakauteni ajan noudatin ohjelmistovalinnoissani kolmijakoa joka tyydytti toisaalta
yleisöä sekä takasi taloudellisen kannattavuuden. Komediat ja laulunäytelmät olivat varmoja
vetonauloja ja yksi kallis ja näyttävä operetti esitettiin joka näytäntökautena. En halunnut
kuitenkaan esittää ainoastaan viihdyttävää ohjelmistoa vaan minun aikanani esitettiin esimerkiksi
Shakespearen klassikoita ja muita puhuttelevia draamoja, historiallisia näytelmiä ja venäläistä
draamaa.
|